Mancomunitat de Penyagolosa-Pobles del Nord
Diari JODS 1r ESO 2022/23

Diari JODS 1r ESO 2022/23

En aquest espai trobaràs el dia a dia del programa JODS adreçat a alumnat de 1r d’ESO durant el curs 2022/23.

JODS, Joves correspODSsables, és un programa impulsat pel Servei de Joventut de la Mancomunitat de Penyagolosa-Pobles del Nord, conjuntament amb la psicòloga de l’EEIIA i l’Institut-Escola CRA de Penyagolosa i finançat per laConselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana.


Dia 1 – Ens presentem

Primer dia del projecte JODS amb l’alumnat de 1r d’ESO i és moment de presentacions. Donem la benvinguda a l’alumnat. A partir d’aquest moment ja formen part de la comunitat de joves de Penyagolosa 😊

Per començar ens presentem. Marta, la psicòloga de l’EEIIA. Tamara, la dinamitzadora juvenil. Helena, la Tècnica de Joventut. I també ens acompanya el Rafa, el tutor del grup-classe.

Per a trencar una mica el gel i conèixer-nos una mica millor, fem un joc de presentació. Serem capaços de recordar el nom, població i color preferit de tota la gent que està a l’aula?

Continuem amb el joc “I tu de quin color ets?”. Els participants es col·loquen asseguts a la seva cadira. La dinamitzadora mostra una diapositiva, i cada participant ha d’escollir una resposta segons les opcions que apareixen a la diapositiva: alçar-se (opció blava), seure a la cadira (opció groga) o ajupir-se (si no es decanta per cap opció). 

I abans d’acomiadar-nos, fem una pluja d’idees sobre les frustracions que ens trobem en el nostre dia a dia.


Dia 2 – Qui soc?

Avui ha vingut la Marta, la psicòloga de L’Equip Específic d’Intervenció en Infància i Adolescència (EEIIA). Hem realitzat diferents dinàmiques al voltant de l’autoestima i l’autovalor.


Dia 3 – Què sento?

EL PODER DE LES PARAULES … COM EM FAN SENTIR? Avui hem replicat a l’aula aquest experiment que es veu al vídeo.


Dia 4 – Què m’inquieta?

En la sessió d’avui hem arribat a l’aula amb una caixa… Esteu a punt de veure la que es considera la primera meravella del món! Cada alumne obre la caixa, observa la meravella i guarda el secret del que hi ha a dins…

La caixa contenia una meravella! Tots tenim o guardem una meravella en el nostre interior que ens pot fer especials. Si som capaços de donar a conèixer i compartir aquesta meravella amb el grup classe, el grup classe també es convertirà en una cosa única i excepcional, en alguna cosa que tots serem capaços de viure com una cosa increïble, igual que passa amb les set meravelles del món que tanta gent admira. Doncs bé, ara és el moment de pensar què fa únics a cadascun.

Repartim un paper a cada alumne. Cadascú escriu el seu nom a la part superior del paper. Passem el paper a el/la company/a de la dreta. Llegim el nom que apareix al paper i escrivim algun aspecte positiu de la persona en qüestió. Quan acabem d’escriure, passem el paper al company de la dreta i repetim el procés.

Al final de l’activitat, tothom té un paper ple d’aspectes positius que ens fan únics 😊


Dia 5 – Som un equip

En aquesta sessió vam fer dues dinàmiques de cohesió grupal i de diversió.

Pegar-li la volta a la lona

Aquesta dinàmica tracta de que tot l’alumnat es situa damunt d’una lona/plàstic. L’objectiu és donar-li la volta a la lona sense que ningú baixi d’aquesta, amb l’estratègia que creguin més convenient, debatint amb el grup i posant-se d’acord entre tots i totes.

“Mocadoret” musical

El clàssic joc del mocadoret pero reversionat.

Es divideix la classe en 4 equips (5 persones per equip). Cada membre de l’equip es posa un número. Al mig en comptes d’un mocadoret tenim un globus, aguantat per una persona.

En cada torn sonarà de 3 a 5 segons una cançó.

Després que soni la cançó, la persona que aguanta el globus diu un número, la persona de cada equip que tingui assignat aquest número ha de córrer per agafar-lo. Si agafa el globus, ha d’endevinar la cançó que ha sonat (pot dir el nom i artista o directament cantar un tros per a que sigui vàlid) si encerta explota el globus i si falla hi ha rebot per a l’altre equip. L’equip que tingui més globus explotats al finalitzar guanya.


Dia 6 – Associacions i ODS

Dediquem aquesta sessió a descobrir els ODS i navegar per internet per tal de trobar diferents associacions relacionades amb cadascun dels Objectius de Desenvolupament Sostenible


CAMPAMENT CHANGEMAKER SCHOOL ODS

Tot l’alumnat d’ESO de l’institut participem durant 4 dies als campaments “ODS Changemaker” a @wakanalake (Cadis).

Una experiència educativa única, en un entorn natural privilegiat, per a posar a l’abast de l’alumnat les eines necessàries per dissenyar projectes que ajudin les persones i tinguin cura del nostre planeta, dins del marc dels ODS. Tot això, gaudint de la natura i contribuint a la conservació del Parc Natural de los Alcornocales.


Dia 7 – Coneixem associacions: El Casal Popular d’Atzeneta

Hem començat la sessió parlant sobre voluntariat, Objectius de Desenvolupament Sostenible i Aprentatge-servei. També ens han visitat membres de l’Assemblea de Joves d’Atzeneta per donar-nos a conèixer què fan des de la seva associació i des de la Comissió Cultural.


Dia 8 – Coneixem associacions: Ilewasi

En aquesta sessió ens visiten membres de l’Associació Ilewasi (Centre de recerca, defensa i promoció de drets de Nens, nenes i adolescents).

ODS 17 (Aliances pels ODS)

L’objectiu número 17 és l’Aliança per assolir els objectius. A la idea d’aquest número hi ha cooperar i millorar el món. I com podem començar? Cada persona hauria de començar per si mateixa i cercar la seva manera com arribar al món ideal. Sense cooperació ens quedarem en un pitjor lloc del que estem avui.

La serp més llarga del món

xxx


Dia 9 – Coneixem associacions: Plàstic preciós

Hem marxat d’excursió a Gandia a conèixer l’Associació Plàstic Preciós La Safor

Convertim taps de plàstic en clauers

Procés de reciclatge de plàstic, separant el residu, triturant-lo i finalment injectant un clauer que podran emportar-se de record.

Disseny amb llapis 3D

Hem vist com funciona una impresora 3D i una màquina que fabrica filament 3D reciclat a partir d’ampolles de plàstic.

Hem fabricat filament i imprès una peça amb el filament reciclat. Després hem utilitzat bolígrafs d’impressió 3D per a crear diferents formes geomètriques que hem acabat unint per a fer una peça en conjunt més gran.


Dia 10 – Coneixem associacions: Cazarretos

Membres de l’associació Cazarretos han vingut a l’institut, i després d’una breu introducció on ens han explicat què fan des de l’associació hem realitzat les següents activitats:

Esport adaptat

Hem après com portar les cadires de muntanya Joelette i la barra direccional, per realitzar esport adaptat i sortides senderistes adaptades.

Sortida pels voltants

Hem fet una sortida per la ruta del Bovalar d’Atzeneta transportant als companys utilitzant la cadira i les barres direccionals


Dia 11 – Quina actuació farem?

Després de conèixer diferents associacions és moment de decidir quina actuació de voluntariat volem fer.

D’entre totes les opcions decidim que realitzarem una actuació durant les festes de la joventut.


Dia 12 – Ens organitzem

Què volem fer per les festes de la joventut?

Decidim que crearem un espai de photocall juntament amb diferents entitats del poble (GDT, SEPAP, centre de dia i CRA).

Dissenyem l’espai de photocall que volem crear, el material que necessitarem, com ens organitzarem la feina,….


Dia 13 – Preparem el material pel photocall

Anem d’excursió a la muntanya per agafar diferents elements naturals que utilitzarem per a crear el nostre photocall


Dia 14 – Creació del photocall

Amb tots els elements naturals que vam recollir per la muntanya hem creat una cortina pel photocall


Dia 15 – Instal·lació del photocall

Amb l’ajuda del Centre de Dia i el SEPAP instal·lem tot el que hem creat per al photocall.