En aquest espai trobaràs el dia a dia del programa JODS adreçat a alumnat de 2n d’ESO durant el curs 2022/23.
JODS, Joves correspODSsables, és un programa impulsat pel Servei de Joventut de la Mancomunitat de Penyagolosa-Pobles del Nord, conjuntament amb l’ADL de la FVMP, l’ADL de Vistabella del Maestrat i Benafigos, el Tècnic de Patrimoni de la Mancomunitat de Penyagolosa-Pobles del Nord i l’Institut-Escola CRA de Penyagolosa. Aquest programa està finançat per la Conselleria de Participació, Transparència, Cooperació i Qualitat Democràtica de la Generalitat Valenciana.
Dia 1 – Ens presentem
Primer dia del projecte JODS amb l’alumnat de 2n d’ESO.
Per començar ens presentem. Dani, ADL de la FVMP, Tamara, la dinamitzadora juvenil i Helena, la Tècnica de Joventut.
Per a trencar una mica el gel i conèixer-nos una mica millor, fem un joc de presentació. Serem capaços de recordar el nom, població i color preferit de tota la gent que està a l’aula?
Continuem amb una dinàmica per tal d’introduir la temàtica del projecte d’enguany: Una persona influencer és una persona emprenedora?
Per grups de 3 han de pensar en un/a influencer que creguen que siga emprenedor/a i dir 5 habilitats que creuen que tenen per a arribar on han arribat.
I abans d’acomiadar-nos, obrim un petit debat al voltant de la pregunta plantejada Una persona influencer és una persona emprenedora?
Dia 2 – Què és emprendre?
Comencem la sessió visualitzant el següent video
“Emprendre, tu pots!
Reprenem el debat de l’altre dia (Una persona influencer és emprenedora?) i establim quines són les característiques d’una persona emprenedora
Per acabar la sessió, cada alumne realitza un anàlisi de les pròpies capacitats. Cada alumne ha de fer una llista identificant les seves capacitats i punts forts, de tot tipus, no estrictament relacionades amb l’emprenedoria. Es lliura la fitxa Anàlisi de les meves capacitats a cada alumne.
Dia 3 – Emprendre, una activitat d’equip
Comencem la sessió amb la pregunta “Per a que pot servir un bolígraf que no sigui pintar?” Cadascú ha de dir alguna forma diferent en que es pot utilitzar un bolígraf. Amb aquesta activitat introduïm la idea de que ““hi ha tantes maneres d’emprendre com idees”
Seguidament visualitzem aquest vídeo el qual destaca la importància del treball en equip, organitzat i en el qual tots els participants tenen un rol per assolir un propòsit comú.
L’objectiu de la sessió d’avui serà crear i organitzar els equips de treball.
L’alumnat es divideix en equips. Cada membre del grup tindrà
assignat un rol. El document Repartiment de rols els presenta i
comparteix la mecànica per repartir els diferents rols en cada
equip.
Dia 4 – Del problema a l’oportunitat
Comencem la sessió recordant el que hem fet fins ara i seguidament visualitzant el següent vídeo
“Les oportunitats són al nostre voltant.”
Plantegem a l’alumnat diferents situacions per a detectar problemàtiques i posteriorment buscar solucions:
- Estem en casa amb una persona major. Quins problemes podem tindre?
- Soc una persona jove que està pel carrer. Quins problemes puc tindre?
- Quan vinc a l’institut: Quins problemes puc tindre?
Dia 5 – Del problema a l’oportunitat (II)
Comencem la sessió recordant el projecte que ha de dur a terme l’alumnat al llarg d’aquest curs escolar i aclarint què vol dir “Aprenentatge servei” i “Cooperativisme”.
L’alumnat coneix Bones pràctiques d’emprenedoria relacionades amb els ODS navegant pels exemples proposats en aquest post: http://www.joventutpenyagolosanord.es/bones-practiques-demprenedoria/
Dia 6 – Ens inspirem – Taller de torretes
El Jaume, el Tècnic de Patrimoni de la Mancomunitat de Penyagolosa-Pobles del Nord ens ha vingut a visitar carregat de pedres. Ens mostra una tècnica de construcció per a fer-nos torretes
Dia 7 – Ens inspirem – Taller d’espart
Avui ens visita @lacasitadelesparto per a mostrar-nos aquesta tècnica
Hem començat coneixent la procedència de l’espart, diferents maneres de tractar-lo i hem vist diferents creacions fetes d’espart.
Seguidament ens hem fet un clauer, aprenent la tècnica del trenat.
Dia 8 – Ens inspirem – Taller de customització de texans
Avui ens visita @upcyclick, per a donar a conèixer les emprenedores creadores d’aquest projecte que té per objectiu que les persones puguin donar una segona vida a la roba, anant a la moda però també contribuint a la reducció de l’impacte mediambiental i social negatiu de la indústria de la moda.
Hem començat coneixent aspectes relacionats amb la producció de roba i el consum.
Seguidament hem conegut diferents tècniques per a donar una segona vida a la roba.
Per últim hem customitzats texans.
Dia 9 – Ens inspirem – Reciclem plàstic
Hem marxat d’excursió a Gandia a conèixer l’Associació Plàstic Preciós La Safor
Convertim taps de plàstic en clauers
Procés de reciclatge de plàstic, separant el residu, triturant-lo i finalment injectant un clauer que podran emportar-se de record.
Disseny amb llapis 3D
Hem vist com funciona una impresora 3D i una màquina que fabrica filament 3D reciclat a partir d’ampolles de plàstic.
Hem fabricat filament i imprès una peça amb el filament reciclat. Després hem utilitzat bolígrafs d’impressió 3D per a crear diferents formes geomètriques que hem acabat unint per a fer una peça en conjunt més gran.
Dia 10 – Ens inspirem – Taller d’espelmes
Avui ens ha visitat @miel_apigolosa per a parlar de la producció de mel i altres productes a partir d’aquesta.
Hem realitzat un taller de creació d’espelmes a partir de làmines de cera.
Dia 11 – ODS i emprenedoria
Dediquem aquesta sessió a descobrir els ODS i navegar per internet per tal de trobar diferents associacions relacionades amb cadascun dels Objectius de Desenvolupament Sostenible
CAMPAMENT CHANGEMAKER SCHOOL ODS
Tot l’alumnat d’ESO de l’institut participem durant 4 dies als campaments “ODS Changemaker” a @wakanalake (Cadis).
Una experiència educativa única, en un entorn natural privilegiat, per a posar a l’abast de l’alumnat les eines necessàries per dissenyar projectes que ajudin les persones i tinguin cura del nostre planeta, dins del marc dels ODS. Tot això, gaudint de la natura i contribuint a la conservació del Parc Natural de los Alcornocales.
Dia 12 – Quin producte farem?
Després de participar en diferents tallers per agafar idees és moment de decidir quin producte volem fer.
Realitzem un repàs de tots els tallers que hem fet i escollim el producte que volem produir.
La decisió final és produir espelmes
Dia 13 – Creem la cooperativa – Escollim el nom
Avui ens visita el Dani, l’ADL de la Mancomunitat. L’objectiu del dia d’avui és despertar la curiositat entre l’alumnat fent que reflexioni sobre què és una empresa, quins tipus d’empreses hi ha i què representa constituir una empresa. Per fer-ho hem reflexionat al voltant de les següents preguntes:
- Què una cooperativa és un tipus d’empresa?
- En què es diferencia d’altres tipus d’empresa?
- Què es necessita per crear una empresa?
- Quines creieu que seran les primeres coses que us caldrà fer?
Seguidament hem fet la dinàmica “Cuinant idees” per tal d’escollir un nom per a la cooperativa.
Cuinant idees
Hem dividit la sala en tres espais:
- La cuina: És on es preparen els estris que necessitarem per cuinar les idees. Els estris seran notes adhesives (Post-it) i retoladors.
- La cassola: És on es cuinen els ingredients. Consistirà en un paper d’embalar situat a sobre d’una taula en el qual anirem col·locant les notes adhesives.
- El menjador: És on es combinen els diferents elements de l’olla i es prenen les decisions. Els elements característics d’aquest espai són una pissarra i retoladors.
Un cop preparat l’espai, el grup es posa a treballar:
- Per començar, es treballa a la cuina omplint tantes notes adhesives com sigui possible amb idees de les paraules que haurien de sortir al nom (per exemple, artesania, manualitats, escola, cooperativa, etc.).
- Un cop s’han omplert les notes adhesives, es passa a la cassola, on es combinen les notes entre si formant noms compostos. Es tracta de generar noves idees a partir de la combinació de diferents elements que creen noms nous.
- Quan un nom dels que s’han format a la cassola sona bé, s’escriu a la pissarra i es continua treballant fins que hi hagi un nombre suficient de propostes.
- Finalment, es fa una votació per escollir la millor proposta.
Dia 14 – Disseny i comunicació: Com es dissenya un logotip?
Avui ens visita el Jordi Alcon, dissenyador gràfic, el qual ens ha parlat sobre com dissenyar un bon logo.
Dissenyem idees de logotips
El nom escollit per a la nostra cooperativa de producció d’espelmes és “Lumicera”
Ens posem per grups per a dissenyar diferents idees de logotips.
Dia 15 – Embalatge de productes
Avui el Jordi Alcon, dissenyador gràfic, ens ha parlat sobre l’embalatge de productes
Dia 16 – Dissenyem el logotip de la Cooperativa
Amb la docent d’Educació artística dissenyem diferents logotips i escollim el logotip que utilitzarem per a la nostra Cooperativa Lumicera.
Dia 17 – Dissenyem l’empaquetatge
Decidim els tipus de ciris que produirem i com els empaquetarem.
Decidim que farem 3 tipus de ceres:
- Model 1: 3 espelmes de diferents mides posades a sobre una rodanxa de fusta
- Model 2: 3 espelmes empaquetades amb paper d’embalar
- Model 3: 2 espelmes empaquetades amb paper d’embalar
Dia 18 – Càlcul de costos
Amb el docent de matemàtiques fem el càlcul de costos de la producció dels diferents models.
Calculem les despeses per a la compra de material i calculem a quin preu hem de vendre cadascun dels models.
Dia 19-21 – Procés de producció
Dediquem diferents dies a produir els ciris i fer l’empaquetatge
Dia 22 – Preparem la paradeta
Fem la llista de tot el que hem de er per a poder muntar la paradeta durant les Festes de la Joventut d’Atzeneta del Maestrat.
També decidim que tots els diners recptats els donarem a l’Institut-escola CRA de Penyagolosa per a comprar material per al pati.
Dia 23 – Dissenyem el cartell
Dissenyem el cartell per a fer difusió de la venta d’espelmes i el compartim a les xarxes socials
Dia 24 – Fem la venta
Muntem la paradeta durant les Festes de la Joventut d’Atzeneta del Maestrat